Pohovor – 5 tipů jak se pozitivně odlišit a překvapit

0





U pohovoru se musíte odlišit od samého začátku výběrového řízení, jinak neuspějete. Mějte vždy na paměti, že o jedno pracovní místo se uchází desítky dalších kandidátů. Pokud jde o zajímavé manažerské místo, je běžné, že personalisté obdrží přes 100 životopisů a pouze několik šťastlivců pozvou na pohovor. A pokud půjdeme do extrémů, tak o jednu manažerskou pracovní pozici ve městě Dubaj ve Spojených arabských emirátech uveřejněnou na webu LinkedIn.com se během necelých dvou týdnů ucházelo přes 1 600 zájemců z celého světa! Tak jak vidíte, pokud chcete, aby si vás někdo všiml a pozval na pohovor, musíte se pozitivně odlišit od ostatních kandidátů a vyniknout.



Pro pozvání na pohovor napište svůj životopis přesně na míru dané pozici.

  • Dostat se na pracovní pohovor a získat práci stojí určité úsilí. A pokud jste odhodlání místo získat, musíte udělat něco navíc. Originalita se cení i zde. Nejdříve se inspirujte různými vzory životopisů, ale pak si vytvořte svoji vlastní originální formu životopisu – ať už pomocí struktury, způsobu uvádění vašich znalostí a dovedností, formátováním textu a podobně.
  • Personalistům, kteří se týdně probírají stovkami životopisů v žádném případě nebudou imponovat vzory životopisů stejné jako přes kopírák. Právě naopak, hledají jakékoliv odlišení od ostatních a kreativitu.
  • Originalita a atraktivně popsané pracovní úspěchy v životopise vás jediné zajistí pozvánku na přijímací pohovor.

Pokud tedy bude váš životopis kreativní a zachová si stručnost a přehlednost, budete blíže k pozvání na pohovor než ostatní.

Blíže k pohovoru budete, když odešlete motivační dopis, i když není požadován.

  • V dnešní době je zaslání motivačního dopisu nebo doprovodného dopisu běžně požadováno, i když u velkého počtu pozic stále stačí pro úspěšné zařazení do výběrového řízení zaslat pouze životopis.
  • Abyste se odlišili a dostali se na pohovor, dejte si vždy práci s tím, že vypracujete motivační dopis, ve kterém projevíte vážný zájem o práci ve firmě. Nic tím neztratíte, právě naopak protože jste udělali něco navíc v porovnání s ostatními.

U pohovoru předložte skutečný důkaz, že se o firmu vážně zajímáte.

  • To, co vždy pozitivně zapůsobí a během přípravy na pracovní pohovor to dělá jen hrstka kandidátů, je předložení “hmatatelného” důkazu zájmu o firmu.
  • Možností, jak zájem ukázat, je několik: kupte si výrobek firmy, posbírejte zkušenosti s výrobkem či službou firmy od známých, zajděte na pobočky, prodejny nebo recepci firmy. Prostě věnujte během přípravy na pohovor určitý čas poznání firmy a získané poznatky a postřehy zmiňte během pracovního pohovoru.
  • Pokud zjistíte určité nedostatky, nekritizujte ale taktně navrhněte, jak by se tyto problémy daly odstranit. Tímto zájmem získáte velké plus.

Po pohovoru pošlete děkovný dopis i když nedopadl dobře.

  • Uvědomte si, v jaké situaci jsou personalisté a vaši budoucí nadřízení, se kterými jste právě absolvovali výběrové řízení. Mají za sebou někdy i desítky pohovorů s kandidáty, ze kterých je jich několik plus minus stejně dobrých jako jste vy. V této chvíli se rozhodují, koho finálně vyberou.
  • A právě v tuto chvíli je další možnost pro odlišení – pošlete děkovný dopis či email, ve kterém je znovu utvrdíte v tom, že o pracovní pozici máte velký zájem, ve dvou či třech stručných bodech shrňte svoje přínosy pro firmu a nakonec uveďte, že v případě potřeby jste připraveni například vypracovat případovou studii nebo jinak dokázat, že jste pro firmu ta pravá osoba.

I po očividně nezdařeném pohovoru pošlete děkovný dopis. I v tomto případě ho napište v pozitivním duchu, protože si tak otevřete dveře do budoucna.

Nechejte si otevřené dveře do budoucna pro další pohovor

  • Během pohovoru prodejte vše, co umíte, i když to přímo nesouvisí s konkrétní pozicí, o kterou se ucházíte. Pokud zanecháte pozitivní dojem a firma si vás nakonec nevybere, může se stát, že za pár měsíců budou obsazovat další podobnou pozici nebo pozici s jinou náplní práce, o které jste se na pohovoru zmínili, že s ní máte určité zkušenosti.
  • Pro personalisty tak není nic jednoduššího, než si vás vyhledat v databázi a pozvat na další pracovní pohovor. Když už jste udělali dříve dobrý dojem, může být tentokráte získání nové pozice několikanásobně snazší.
  • A také nezapomeňte, že štěstí přeje připraveným a naučte se na pohovor otázky a odpovědi, se kterými se u pohovoru nejčastěji setkáte. Budete si pak mnohem více jistější v odpovědích.

Další rady a tipy  Pracovní pohovor Otázky při pohovoru Připravte se na pohovor


SDÍLEJTE A POMOZTE
ZNÁMÝM NAJÍT PRÁCI.

Zanechte odpověď