Jestliže si nevíte rady jak na pohovor, zkuste se na něj podívat jako na probíhající děj, který má určitý začátek, průběh a ukončení. V úvodu už o vás vypověděl nejdůležitější informace váš životopis, díky kterému máte možnost se účastnit osobního pohovoru. Tím se můžete řadit mezi ty šťastnější, kteří díky dobře napsanému CV prošli prvním sítem. A nyní byste se měli zaměřit na první dojem, který uděláte při osobním setkání s personalistou. Jde o vteřiny a první minuty, které jsou často rozhodující.



Jak na pohovor?

Vyhněte se následujícím chybám, abyste zvýšili svoji šanci na získání pracovního místa:

1. Řeč těla  – vaše řeč těla o vás hodně vypoví, většinou jsou tyto signály podvědomé, tzn. si je až tak nehlídáte. Proto je dobré na nich zapracovat. Začněte si všímat, jak se chováte v běžných i psychicky náročných situacích.

  • Nevhodné podání ruky – je fajn, když ruku nikomu nedrtíte – to většinou dělají lidé, kteří nemají odhad a mají problém se sociální citlivostí, ale naopak zase slabý stisk ruky znamená nízké sebevědomí. Pokud si nejste jistí, zkuste si podání ruky doma na někom nacvičit.
  • Zkřížené ruce nebo nohy – takový postoj působí odtažitě, vypovídá o vaší nepřístupnosti a o branné pozici. Raději zvolte otevřená gesta, při nichž jsou vidět vaše dlaně, člověk působí otevřeně, upřímně a přátelsky.
  • Shrbený postoj nebo posed – člověk, který takto sedí nebo stojí vypadá, že se bojí, je nejistý a má nižší sebevědomí.  Posaďte se rovně, můžete se také mírně předklonit, to značí, že máte o probíhající rozhovor zájem a plně ho vnímáte.
  • Oční kontakt – udržujte přirozený oční kontakt, netěkejte očima po místnosti, nezapisujte si všechno do notesu,… očima uhýbá člověk, který má obavy nebo něco skrývá. Berte to tak, že při očním kontaktu můžete sledovat řeč těla personalisty, z jeho výrazu tváře a gest můžete vyčíst spoustu informací, tak jako on to samé dělá s vámi.
  • Kontrolujte gesta – hlídejte si gesta, která svědčí o vaší nervozitě, točení prstýnku, pramínku vlasů, knoflíku, hraní si s řetízkem, hodinkami, náramkem, brýlemi. Nedotýkejte se obličeje, neprohazujte si neustále vlasy, nedrťte silným stiskem opěradlo židle, nepohupujte nebo dokonce neklepejte nohou. Zkuste si rovně, pohodlně sednout a přirozeně uvolněně složte ruce do klína.

2. Pozdní příchod – pozdní příchod o vás vypovídá, že neumíte plánovat svůj čas a tudíž nejste pro firmu perspektivní. Když už se vám opravdu stane, že přijdete na pohovor pozdě, slušně se omluvte a uveďte rozumný důvod vašeho zpoždění.

3. Nevhodné oblečení – člověk, který se nevhodně obleče na pohovor vypadá, že se nedokáže přizpůsobit  dané situaci a nemá správné sociální cítění. Ať už se jdete ucházet o místo v kanceláři nebo žádáte o manuální práci, měli byste vědět, jak se obléknout na pohovor.

4. Nepřipravené materiály – připravte si doma všechny potřebné doklady, které po vás na pohovoru mohou vyžadovat od vysvědčení, diplomů, certifikátů až po výsledky své práce, jestliže se jdete ucházet o místo v umělecké nebo novinářské branži. Jestliže máte doporučení od svého bývalého zaměstnavatele vezměte ho také sebou. Tohle všechno si přehledně uložte do čisté složky, ať pak marně nepátráte v tašce a nevypadáte, že si neumíte udělat pořádek ve vlastních věcech.

5. Nevědomost o firmě – zjistěte si základní informace o firmě, ve které se ucházíte o  místo. Zkuste si projít web společnosti, různé články, ve kterých se o ní psalo, každá informace může být vaše plus. Potvrďte si jména, s kým budete jednat. Není nic horšího, když neznáte ani jméno personalisty, se kterým máte domluvenou schůzku.

V průběhu pohovoru se musíte nějak projevit, poznáváte se navzájem s personalistou nebo potenciálním zaměstnavatelem, kladete si otázky, zkoumáte vzájemně reakce, zkoušíte se . A stejně tak jako má pohovor začátek, tak má i konec, tam by nemělo chybět shrnutí celé schůzky, k čemu jste vzájemně došli, jaké informace jste se dověděli popřípadě, které informace si doplníte. Domluvte si termín další schůzky nebo následného telefonního hovoru. Řekněte si konkrétně, kdo komu a kdy zavolá. Pokud si stále nejste jistí, jak na pohovor, nastudujte si průběh pohovoru krok za krokem.

Další rady a tipy Pracovní pohovor Otázky při pohovoru Připravte se na pohovor