Pohovor – jakou strategii zvolit abyste uspěli?

0


Pokud jste pozváni na pohovor do nějaké firmy, znamená to, že jste tam zaslali životopis a ten personalistu nebo vašeho budoucího nadřízeno zaujal mezi mnoha ostatními. Za pár dnů se musíte připravit na pohovor. Pojďme se podívat, jak k této přípravě můžete přistoupit a jakou zvolit strategii.

Pohovor jako hra – strategie „přístupu s nadhledem“

Nejlepší je přistupovat k pohovoru s nadhledem. Je to v podstatě hra: na jedné straně jste vy se svými dovednostmi, znalostmi, zkušenostmi a osobnostním profilem a naproti vám sedí osoba nebo osoby, které mají více méně jasnou představu o tom, koho chtějí. Pokud si hodně věříte a máte už pár pohovorů za sebou, snažte se ze všech možných informací a signálů vypozorovat, co přesně druhá strana chce. Chtějí někoho nadšeného a komunikativního, kdo ani tak moc nemusí splňovat požadované zkušenosti a praxi? Nebo chtějí někoho, kdo jim v oddělení udělá pořádek, protože to sami nezvládají? Pokud potřeby firmy rychle pochopíte, můžete se během pohovoru „přizpůsobit“ jejich potřebám.

Doporučení: Pokud odkryjete tuto skrytou ale důležitou potřebu a ukážete, že jste to přeci vy, kdo jim s tím pomůže, pozice je vaše. Ostatní požadavky jsou již pak jakoby vedlejší.

Pohovor jako obchod – strategie „něco nabízím a něco požaduji“

Některé pracovní pozice se prostě musí obsadit za každou cenu. Nikdo uvnitř firmy na tom nemá svoje zvláštní či osobní zájmy, takže je nutno přijmout kandidáta či kandidátku, která splňuje požadavky. Většinou se jedná o odbornější pozice, kde kvalifikace, certifikáty a specifické zkušenosti hrají velkou roli.

Doporučení: V tomto případě jdou emoce stranou a práci dostane ten kandidát, který nejvíce vyhovuje. Takže pokud se to týká vás, prodejte prostě to, co umíte a pokud nepřijde někdo lepší, máte vyhráno.

Pohovor jako fraška – strategie „předem prohráno, ale příště to vyjde“

Ano, výsledek pohovoru je někdy bohužel dopředu daný. Některá výběrová řízení mají již dopředu daného vítěze a ostatní uchazeči jsou pozváni jen proto, aby se učinilo zadost interním předpisům. Stává se to někdy ve větších firmách, kde podle pravidel lidských zdrojů musí být na každou novou pozici vypsáno nové výběrové řízení, ale mohou se ho zúčastnit i interní kandidáti. Výsledkem výběrového řízení je pak oznámení, že pozice byla obsazena právě interním kandidátem.

Doporučení: S touto situací nic neuděláte. Pokud se vám dopředu podaří identifikovat, že se jedná o tento případ – třeba se vám to podaří zjistit přes vaše známé nebo bývalé kolegy či kolegyně,  zvažte, zda se výběrového řízení máte vůbec účastnit. Většinou to však samozřejmě není dopředu zřejmé a ani se to vlastně nedozvíte kromě toho, že si vás firma nakonec nevybrala. A tak si můžete alespoň říci, že jste si pohovor nacvičili a zkušenosti se vám budou hodit u toho dalšího.

Pohovor jako férové jednání – strategie „obě strany vítězí“

Ve většině případů je však pohovor férovou záležitostí, kdy se firma snaží najít nejvhodnějšího kandidáta na základě jeho skutečných znalostí, zkušeností a osobnostního profilu. Takového pohovoru je radost se zúčastnit, protože jde o vás a o to, co skutečně umíte.

Doporučení: V tomto případě se na něj poctivě připravte, což ostatně doporučujeme udělat před každým pohovorem, zkontrolujte, zda jste na nic nezapomněli, zda říkáte to, co jste uvedli do životopisu a motivačního dopisu. Prodejte prostě to, co ve vás skutečně je, projevte entuziasmus a velký zájem o danou práci, firmu a lidi, kteří v ní pracují, pochvalte to, čeho firma dosáhla a na co je hrdá a budete tak nejblíže k tomu, abyste pozici získali. To je ostatně přístup a ta nejlepší cesta, kterou vám doporučujeme se vydat vždy, když na pohovor jdete.

Další rady a tipy  Pracovní pohovor Otázky při pohovoru Připravte se na pohovor


SDÍLEJTE A POMOZTE
ZNÁMÝM NAJÍT PRÁCI.

Zanechte odpověď